sobota, 11 listopada 2017

# ładna # pogoda

Osobiście nóż mi się w kieszeni otwiera, gdy słyszę zdanie: "o, jaka ładna pogoda, chodźmy robić zdjęcia". Albo nie daj Boże, gdy ktoś uważa, że zdjęcie jest "ładne" bo o kurcze, jak słońce świeci i kwiatki kwitną.

Zacznę może od tego, że dla mnie nie ma czegoś takiego jak "ładne" zdjęcie. Wolę określać fotografie mianem "dobrych", albo "słabych". A to dlatego, że wydaje mi się, że dla większości ładne zdjęcie to po prostu fotografia czegoś ładnego. M.in ładnej pogody. I na tym chciałam się dziś skupić. Dziecko w liściu sałaty dla niektórych jest urocze, ale nie znaczy to, że każde zdjęcie takowego dziecka będzie dobre.



Zwyczajnie drażni mnie podejście, że zdjęcia wyjdą dobrze, bo jest ładna pogoda. Jakby to była nie wiadomo jak wielka gwarancja. Otóż zawiodę was: nie ma recepty na udaną fotografię. Nie ma i koniec. Jeśli naciskasz spust migawki tylko po to, bo ładnie świeci słońce, ale nie czujesz w środku kompletnie nic na widok fotografowanego krajobrazu/obiektu/człowieka, to możesz mi wierzyć, że fotografia nie będzie udana. Już pomijam fakt, że fotografowanie w pełnym słońcu w ogóle jest skazywaniem swoich prac na porażkę, bo bez odpowiedniej wiedzy na temat fotografowania w takich warunkach nic dobrego nam nie wyjdzie tylko jeden, wielki, przepalony kwadrat/prostokąt.


Czemu nie wyjdziesz z aparatem na deszcz i nie uchwycisz mokrej, soczystej zieleni? Dlaczego nie pokażesz piękna nadchodzącej burzy? Skąd te uprzedzenia do mgły? W każdych warunkach można dojrzeć temat do zdjęć i odpowiednio je wykorzystać. To sztuka obserwacji, wyciągania tego, co najcenniejsze z chwili, w której obecnie żyjemy. Sama uwielbiam mroczne klimaty, mgliste krajobrazy i deszczowe popołudnia. Dźwięk kropel uderzających o okna, szum wiatru, powiew nadchodzącej zimy - to wszystko elementy tworzące klimat sprzyjający tworzeniu, wyobrażeniom. Wtedy najczęściej łapię za aparat i idę fotografować. A potem zabawa z postprodukcją, która niejednokrotnie pochłania mnie na długie godziny (tak, przerabiam czasem swoje zdjęcia - nie boję się do tego przyznać, ale o tym napiszę kiedy indziej)






13 komentarzy:

  1. Nie przeczytałam tekstu, ale przejeżdżałam zdjęcia i ostatnie naprawdę wpadło mi w oko. Od razu pomyślałam o "dobrej" i "złej" pogodzie przy robieniu zdjęć i podejściu do tych tematów. Zaczęłam czytać, a tu proszę! Świetnie zilustrowany tekst, a ostatnie zdjęcie naprawdę bardzo mi się spodobało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, cieszę się, że moje zdjęcia nakierowują na odpowiednią treść :D

      Usuń
  2. Ale nawet i coś brzydkiego ma w sobie piękno :) Tylko trzeba umieć je dostrzec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ostatnio przeczytałam w pewnej książce, że w fotografii nie ma czegoś takiego, jak brzydota i w sumie się z tym zgadzam.

      Usuń
    2. No widzisz? Nawet w książce o tym piszą ;)

      Usuń
    3. swoją drogą - ciekawa książka, bo napisana przez osobę, które jest jedynie obserwatorem a nie twórcą :)

      Usuń
  3. Kocham mgły! Jest w nich w nich wszystko czego szukam. Klimat, tajemniczość.. momentami dreszczyk emocji.

    Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja kocham w mgłach to, że można być przez chwilę niewidoczną.

      Usuń
  4. Dla mnie zdjęcia są wspomnieniami i nieważne czy są dobre czy nie, zostają jedynie w moim prywatnym archiwum i przeglądając je i tak się uśmiecham, bo każde ma swoją historie.
    Aczkolwiek podziwiam ludzi, którzy potrafią wydobyć piękno mgły, deszczu czy innych „nieprzyjemnych” zjawisk i robią dobre zdjęcia. Trzeba mieć to coś, co pozwoli zobaczyć świat z innej strony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie z kolei fotografia to coś więcej, niż wspomnienia. Lubię myśleć, że tworzę wtedy jakąś nową rzeczywistość. No bo jakie mogę mieć wspomnienie z kobietą przechodzącą przez pasy? Stała sie dla mnie tylko bohaterką pewnej scenerii, która akurat sprzyjała. Mogę sobie dla niej dopowiadać milion scenariuszy i to mnie w tym jara.
      Trzeba też chcieć patrzeć na świat z innej strony. Każdy z nas to potrafi, tylko nie każdy chce - chyba.

      Usuń
  5. Myślę, że słowo "ładne" dla niektórych oznacza to samo co "mocne", "perfekcyjne", "ujmujące" :)

    OdpowiedzUsuń